Rozmowy o zarobkach

332

Przeglądając oferty pracy, niejednokrotnie natrafiamy na takie, które wydają się być odpowiedzią na wszystkie nasze oczekiwania. Od wysłania CV dzieli nas zaledwie kilka sekund, jednak pojawia się chwila zawahania, ponieważ autor oferty podał kwotę wynagrodzenia w widełkach o rozpiętości kilku tysięcy złotych albo wręcz przeciwnie, nawet słowem o niej nie wspomniał. Z czego to wynika i dlaczego mimo znalezienia oferty idealnej, nie decydujemy się na kontakt z potencjalnym pracodawcą?

Czy pracodawca ma obowiązek określenia wynagrodzenia w ogłoszeniu?

Polskie prawo pracy nie narzuca pracodawcom podawania wysokości pensji w momencie formułowania ogłoszenia rekrutacyjnego. Choć rozmowy na ten temat ciągle wracają, wciąż nie powstała żadna regulacja, która zmieniłaby taki stan rzeczy. Ostatnie próby wprowadzenia zmian dotyczących kwestii wynagrodzenia odbyły się w lipcu 2020 roku, ustawa miała obciążać pracodawcę finansowo w wypadku nie podania informacji na temat wysokości honorarium, a także w momencie, jeśli podana kwota nie znajdowałaby odzwierciedlenia w rzeczywistości.

Gra warta świeczki?

Rozbieżność pensji na tych samych stanowiskach bywa zaskakująco duża. Nie zawsze jesteśmy w stanie wywnioskować, czy dana oferta spełnia nasze oczekiwania finansowe, ponieważ istnieje wiele czynników, które warunkują jej wysokość. Zanim podejmiemy jakąkolwiek współpracę, zastanawiamy się, jaka kwota jest w stanie zapewnić nam stabilność finansową i bezpieczeństwo. Jeśli taka informacja jest podana wprost, jesteśmy w stanie zawęzić swoje pole poszukiwań, aby zaoszczędzić zarówno nasz czas, jak i pracodawcy. Warto wspomnieć, że taka forma formułowania ogłoszeń zapobiega dyskryminacji płacowej, przez którą niemal 17% kobiet otrzymuje mniejszą pensję w stosunku do mężczyzn zatrudnionych na tych samych stanowiskach. Z perspektywy pracodawcy, informacja na temat wysokości pensji może stanowić zagrożenie ze strony pracującego już personelu, który może ubiegać się o wyrównanie ewentualnych różnic.

„Niemiła jest taka praca, za którą nie bywa płaca”

Mimo tego, że rozmowy o finansach bywają trudne i mogą sprawiać dyskomfort, nie powinniśmy się ich obawiać. Jasny przekaz niweluje ryzyko posiadania wygórowanych oczekiwań finansowych przez pracownika, a ponadto daje mu poczucie spełnienia własnych oczekiwań. Pracownik, który potrafi określić swoją wartość, jest pracownikiem bardziej efektywnym i oddanym. Im więcej ich będzie, tym lepiej rozwijać się będą firmy i przedsiębiorstwa.

5/5 - (6)